miercuri, 19 aprilie 2023

ROLUL BIBLIOTECII ȘI A BIBLIOTECARULUI ÎN PROMOVAREA LECTURII.

(Către Ziua Bibliotecarului)

      Bibliotecile au fost și vor rămâne parte integrantă în sistemul cunoașterii prin promovarea lecturii ca bază pentru informare și învățare pe parcursul vieții.

Locul și rolul social al bibliotecilor se amplifică odată cu noile implicări în dezvoltarea cunoașterii și în creșterea calității vieții membrilor comunității. Utilizarea mijloacelor   contemporane de promovare a informației demonstrează deschiderea bibliotecilor către modalități complexe de promovare a lecturii, de abordare a metodologiilor prin care bibliotecarii pot să ofere utilizatorilor săi o mai bună înțelegere a informațiilor.

Potențialul intelectual – bibliotecarii, care constituie o mare valoare a bibliotecii, au fost   mereu și continuă să rămână mediatorii lecturii, mediatorii transmiterii informațiilor. Personalul bibliotecii este cel care crează şi sporeşte capitalul de imagine pozitivă a instituţiei. De felul cum este perceput personalul, depinde în mare măsură şi percepţia generală a bibliotecii în comunitate.

Îndrumarea lecturii este un pas important în stabilirea relaţiei de încredere dintre bibliotecă şi utilizator şi a constituit dintotdeauna o sarcină importantă a bibliotecii.

Indiferent de evoluţia tehnologiilor, bibliotecarul trebuie să rămână în centrul activităţii bibliotecii, căci într-o lume a roboţilor, asistenţa unei fiinţe umane sensibile este mai valoroasă decât oricând. De aici şi ideea identificării bibliotecarului cu un motor de căutare cu inimă. Studiile demonstrează, că oamenii preţuiesc mai mult biblioteca, atunci când au o relaţie bună cu bibliotecarii. Un bibliotecar competent este ceea ce fiecare utilizator vrea să cunoască la prima întâlnire cu biblioteca. 

Dacă aducem aminte de evenimentele care au favorizat pe parcursul secolelor dezvoltarea posibilităților de a citi, ajungem la concluzia: odată cu trecerea de la civilizația Gutenberg (tipăritul cărților) la civilizația Google (digitală) am intrat în altă civilizație a lecturii.

Ce ar trebui să întreprindă bibliotecile în vederea promovării lecturii, în realizarea tranziției de la abilitatea de a citi la arta lecturii (plăcerea de a citi)? Anume aceasta ar trebui să fie una din prioritățile bibliotecilor: promovarea ideii că educația/ lectura pe tot parcursul vieții este o valoare importantă în  viața oamenilor.

Sunt și unele întrebări, care ar trebui să fie în vizorul bibliotecarilor mereu: ce să făcem pentru a păstra cultura lecturii în societate, cum să motivăm tinerii spre lectură din plăcere, cum să readucem cultura lecturilor în familie?

Și aici, pe lîngă rolul de îndrumător/ consilier pe care orice bibliotecar îl are în relația directă cu cititorii săi – copiii, adolescenții sau adulții care intră în bibliotecă, acesta este și un promotor cultural, care încearcă, pe toate căile posibile, să atragă publicul spre lectură. Două lucruri importante ar fi: organizarea de evenimente legate de carte și crearea unui spațiu propice lecturii și cît mai atrăgător pentru vizitatori.

Deşi se credea că informaţia, tehnologiile vor înlocui marca bibliotecii - cartea, acum doar foarte puţini insistă pe această idee. Tehnologiile își au rostul lor, dar nu pot fi un substituient al cărții și al lecturii. Și una și alta pot fi practicate cu succes atât în spațiul virtual, cât și în spațiul fizic al bibliotecii. Indiferent de evoluţia tehnologiilor, bibliotecarul trebuie să  rămână în centrul  activităţii bibliotecii.

Ce argumente pot fi folosite de biblioteci în promovarea lecturii? În primul rând, cartea și cititul dezvoltă societatea din punct de vedere economic, contribuie la democratizarea societății, la sporirea calității vieții. Lectura nu este doar o plăcere personală. Lectura dezvoltă gândirea critică, ceea ce permite dezvoltarea personală și totodată conduce la dezvoltarea comunității.

Revoluția digitală a promis un salt decisiv al civilizației: toți vor avea acces deschis și nelimitat la informație, la dezvoltare continuă. Dar ce s-a întâmplat de fapt? Internetul nu oferă informații valide, verificate. A apărut informația falsă, cultura falsă. Și aici iarăși bibliotecile trebuie să-și asume rolul de a instrui/orienta membrii comunității spre lectura cărților din colecțiile de care dispun, de a educa capacitatea de a deosebi informațiile false de cele adevărate. Strategiile bibliotecilor occidentale s-au orientat deja spre deschiderea maximă a colecțiilor.

Astăzi, cînd vorbim despre Sistemul Național de biblioteci din Moldova, trebuie să ținem cont de mulți factori caracteristici: nevoia informatizării, impactul social media, organizarea de evenimente culturale și, nu în ultimul rînd, rolul esențial al bibliotecii în promovarea lecturii în cadrul comunității.

Căci, trăim în mileniul unor schimbări permanente, dominate de transformări în toate domeniile. Avalanșa schimbărilor a ajuns, evident, și în domeniul activității bibliotecilor,   impunând noi concepte: competențe, abilități, flexibilitate, bibliotecă prietenoasă utilizatorului, instruire pe parcursul întregii vieți.  

Epoca Internetului, rece și calculată, a înstrăinat, în primul rând, copiii de obișnuința de a citi cu cartea în mână. Cu regret, tot mai puțini tineri, elevi pășesc pragul bibliotecii, citind, mai mult din obligație, literatura recomandată conform curriculei școlare. Dacă școala, biblioteca,  familia nu va ști să răspundă rapid și adecvat acestei provocări, societatea va pierde fără îndoială  în educarea unei generații inteligente, culturale, căci, după cum spunea Nicolae Iorga: „Cultura unui om se formează, în primul rând, prin lectură”. 

Este cunoscut deja faptul, că odată forțat să citească, copilul va avea o repulsie pentru carte. De aceea, bibliotecarii nu impun lectura, ci propun, promovează lectura din plăcere.

Bibliotecile trebuie cu mare grijă să paseze către utilizatori, ideea necesității lecturii în viața lor, să le formeze arta lecturii creative. Și dacă copiii vor descoperi de la o vârstă cât mai fragedă aceste lucruri – plăcerea lecturii, arta lecturii – ei vor citi toată viața.

Ce ar putea să facă bibliotecarii pentru a asigura formarea culturii lecturii, trecerea de la plăcerea lecturii la arta lecturii? 

Vin cu unele sugestii:

Ø  copilul trebuie educat că orice informație se caută la bibliotecă, nu în internet;

Ø  bibliotecile pot organiza expoziții atractive de promovare a cărților, mai ales   extramuros, în aer liber, în instituții școlare, organizații etc;

Ø  sunt binevenite organizarea unor cluburi viabile de lectură, de discuții/ dialoguri literare, lecturi creative etc;

Ø  atragerea la promovarea lecturii a persoanelor influente (primari, personalități din diverse profesii);

Ø  convingerea părinților/ a familiei să susțină copiii în dorința lor  de a citi, deoarece uneori părinții consideră lectura copiilor o leneveală, adică nu fac nimic prin gospodărie, ceea ce este absolut greșit, ei trebuie convinși să înțeleagă rolul lecturii în formarea copilului;

Ø  bibliotecarii trebuie să citească tot ce e nou, să studieze piața editorială, pentru a recomanda cărțile cele mai bune;

Ø  bibliotecarii trebuie să fie împătimiți de lectură, să fie un model pentru membrii comunității;

Ø  bibliotecile trebuie să găsească forme neobișnuite, neordinare de promovare a lecturii.

          Formarea competenței de lectură la cei, care pășesc pragul bibliotecii, reprezintă veriga  cea mai importantă a educației. Pentru a face față provocărilor, bibliotecarul trebuie să dea  dovadă de abilitatea de a se adapta la condițiile de schimbare continuă prin folosirea în activitatea sa a diverselor metode, cât mai active, mai attractive și mai antrenante. Bibliotecarul trebuie să aibă rolul să ajute membrii comunității să realizeze trecerea de la competența lecturii, la arta lecturii, care presupune lectura creativă, lectura generatoare de idei și emoții, să stimuleze dorința de a-și exprima gândurile și emoțiile. Treptat, de la plăcerea lecturii să apară necesitatea lecturii și să se formeze deprinderi de lectură pe tot parcursul vieții.

Deci, trebuie să ne axăm și să ne preopcupăm mereu, în activitatea noastră de bibliotecar,  de problema formării unui cititor motivat și competent, iar dezvoltarea și stimularea dragostei  pentru  lectură să devină o prioritate în munca noastră de zi cu zi.

Argumentele pro-lectură expuse de mine, în cadrul acestei comunicări, vin în sprijinul informării tuturor celor interesați de importanța promovării cărții și lecturii, ca bază pentru cultură, cunoaștere și dezvoltare multilaterală a persoanelor, acesta fiind unul din obiectivele specifice ediției a șasea a Programului Național LecturaCentral – 2023.

Aș vrea să închei cu spusele regretatului poet Grigore Vieru: ,,Așa cum vine o zi după alta să lumineze ferestrele casei noastre, tot astfel să răsară una după alta cărțile înaintea ochilor copiilor noștri – alta cale de izbândă a neamului nu există”.

Realizat de: SACALIUC GALINA,

director BPO Rîşcani

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu