Dezvoltarea competenței de lectură este o condiție indispensabilă dezvoltării personalității, formării unui cititor fidel pe tot parcursul vieții și a unui cetățean activ, împlinit profesional și personal.
Competența de lectură a constituit obiectul de studiu a numeroși cerectători, cadre didactice, s-au propus teorii, s-au implementat concepte, s-au validat strategii. Dezvoltarea competenței de lectură rămâne însă o problemă mereu deschisă. Necesitatea stringentă de revenire asupra acestei teme mult cercetate se explică prin faptul că atât în Republica Moldova, cât și în țări mult mai dezvoltate, se atestă o scădere evidentă a motivației pentru lectură, a înțelegerii textului citit, crește numărul de analfabeți funcționali.
Interesul pentru lectură nu vine de
la sine, ci se formează printr-o muncă ce presupune răbdare, perseverență și
voință. Familia constituie primul
mediu de viață socială și culturală, iar prin valorile pe care le transmite
copilului (viitorului cititor) asigură premisele dezvoltării intelectuale,
morale și estetice a acestuia, școala
are menirea de a forma un lector competent, iar biblioteca un cititor care
să-și formeze gustul propriu pentru lectură, astfel încât să fie un utilizator
activ pe tot parcursul vieții.
De ce biblioteca trebuie să se centreze pe dezvoltarea
competenței ce ține de cultura lecturii? Deoarece cultura lecturii este
definită drept abilitatea persoanei (a utilizatorului de bibliotecă) nu doar de
a citi un număr mare de publicații, nu doar de a citi permanent, fluent, dar
mai ales de a înțelege, a învăța din text prin pătrunderea adevăratului sens al
expunerii, cuvintelor, prin formularea de idei critice și creative. Cultura lecturii
integrează și este vizibilă prin setul de cunoștințe, abilități și strategii
utilizate de persoane pe tot parcursul vieții, în diferite contexte,
interacționând cu semenii lor și cu întreaga comunitate.
Bibliotecarul competent va tinde să formeze cultura lecturii la utilizatori, pornind de la:
- învățarea/cunoașterea profundă a resurselor informaționale deținute de bibliotecă, a documentelor actuale, topurilor, a lucrărilor menționate în cadrul diverselor concursuri;
- va deține abilități de lectură, de conexiune între resurse, va promova și transmite aceste abilități și utilizatorilor săi;
- va studia și va cunoaște necesitățile informaționale ale utilizatorilor;
- va comunica personalizat/în grup cu utilizatorii despre resursele documentare;
- va identifica și recomanda resurse de interes pentru utilizatori (indiferent de prezența fizică a acestora în spații)
- va utiliza tehnologii informaționale pentru a sprijini lectura
- va stimula opiniile utilizatorilor asupra celor citite (prin forme specific bibliotecii, utilizând și noile tehnici informaționale – concursuri, gale, instrumente de socializare etc.)
- va încuraja, demonstrarea utilității expunerilor, pozițiilor post-lectură ale utilizatorilor
- va actualiza și disemina informațiile despre laureații concursurilor, galelor, premiilor (naționale, internaționale), despre bestselleruri, noi resurse, relații cu comunități profesionale și altele.
Competența de cultură a lecturii are un caracter supraordonat, stă deasupra tuturor competențelor persoanei și le consolidează. Astfel, un utilizator cult, din punct de vedere al informației, la rândul său, ar trebui să cunoască:
- a formula/a recunoaște nevoia de informare; a
cunoaște, a selecta resursele adecvate; a înțelege principiile construirii
și generării bazelor de date; a localiza și a accesa informația;
- a înțelege aspectele ce țin de autoritatea
informației, înțelegerea procesului de analiză/rezumare, extragerea
adecvată a informației, care corespunde nevoii de informare,
evaluarea surselor de
- de a se informare tradițional și electronic,
având acces deschis la informație;
- de a utiliza
etic și corect informația : a
organiza, a aplica și a comunica informația altor persoane (a elaborara,
prezenta și cita referințele bibliografice; respectând prevederile
dreptului de autor);
- de a sintetiza și a construi pe baza informației existente (articole, comunicări, proiecte etc.)
Cele
prezentate mai sus ne permit să conchidem următoarele: persoana (utilizatorul
de bibliotecă), care a deprins și deține cunoștințele, abilitățile și
aptitudinile de cultură a lecturii este mai eficientă, privind accesarea
informației, evaluarea și compararea acesteia și, mai ales, utilizarea etică și
corectă a informației. Cultura lecturii fundamentează, produce și influențează
dezvoltarea competențelor de cultură a informației, perseverării în învățare,
prezentând ceva asemănător corelației „simplu–complex”, „particular–general”.
Ambele fenomene, centrându-se pe actul lecturii/informării, țin de aria de
implicare și influență a bibliotecii publice.
Realizat de: ȘVEȚ LILIA, bibliotecară,
Serviciul resurse informaționale, BPO Rîșcani
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu