,,Nici un om nu va ajunge un lider important,
dacă doreşte să facă totul de unul singur şi să-şi
asume toate meritele pentru reuşitele sale"
Andrew Carnegie
Crearea unor lideri bibliotecari activi, care
nu sunt indiferenţi de ziua de azi şi cea de mîine a bibliotecii/comunităţii
este unul din obiectivele ce este la ordinea de zi a ABRM. În situaţia de criză
acest lucru nu e simplu de realizat. Dar această stare poate fi ameliorată,
după ce ABRM a semnat un acord de grant cu Programul Novateca pentru
implementarea unui proiect inovator ,,În obiectiv Advocacy”. În acest scop ABRM
şi-a propus în perioada mai-decembrie 2016 să se focuseze pe instruirea a 20 de
lideri bibliotecari din republica Moldova din ABRM în Advocacy.
În perioada 11-15
iulie 2016 am avut frumoasa ocazie să fac parte dintr-un grup de 20 de
bibliotecari excepţionali, participînd la atelierul ,,Coalizare &
Advocacy pentru
îmbunătăţirea Politicilor Publice”. Timp de 5 zile formatorul dna Daniela
Draghici ne-a înbenzinat cu cunoştinţe, energie pozitivă, dans, zîmbet şi
încredere în sine. Pe parcursul a 34 de ore ne-am îmbunătăţit abilităţile
profesionale avînd o agendă destul de variată ca forme, metode şi conţinut, cum
ar fi: prezentare, lucru în grup, discuţii,
joc de rol, excursie. Cu ajutorul lor am aflat ce sunt reţele de
advocacy, beneficiile şi obstacolele în formarea şi menţinerea reţelelor; cum
decurge procesul de cooperare şi nu de competiţie în construirea unei echipe.
Am stabilit rolul leader-ului şi cel al membrilor unei echipe de succes; care
ar fi stadiile formarii echipei de advocacy. Am făcut o scanare la ce și cine
din bibliotecari se pricepe cel mai bine printr-un inventar al abilităților
bibliotecarilor. Am lucrat la un exercițiu ,,Luarea deciziilor:
cum atingem concesul de grup”; la identificarea pașilor în procesul de advocacy (problemă,
scop/obiectiv, publicul țintă, ralierea sprijinului, canale de comunicare,
dezvoltarea mesajului, strîngerea de fonduri, implementare, colectarea de date,
monitorizare, evaluare, diseminare). Am învățat cum se elaborează un plan de
acțiune/strategie advocacy, care mai apoi l-am teatralizat, unde mi-am
descoperit abilitățile în acest gen.
Fiind
motivați prin diferite provocări, cum ar fi: activități interactive, jocuri de
echipă și de rol, discuții constructive, am aflat cum putem mobiliza
comunitatea. Am alcătuit mesajul de un minut adresat unei persoane publice. Au
fost identificate componentele unei prezentări de succes și pîrghiile de
colaborare cu mass-media.
Datorită
acestui atelier, grație formatorului, Daniela Draghici, echipei de proiect:
Mariana Harjevschi și Aliona Badiur ne-am structurat, îmbogățit cunoștințele în
advocacy, liderism. Bibliotecarele au devenit lideri creative, inovative,
motivate, ferme că pot sta și răspunde cu demnitate la provocările
socio-cultural-economice din țară. Ele au obținut abilități de lideri de
echipă, promotori ai activităților advocacy care vor crea o imagine pozitivă în
comunitate a bibliotecii și ridicarea prestigiului profesiei de bibliotecar.
Tatiana Foliuşneac,
Şefa Secţiei Asistenţă de Specialitate, BPO Rîşcani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu